August 26, 2014

Waylon - After All (2011)

Het tweede album van Waylon “After All” is de opvolger van de debuutplaat “Wicked
Waylon nam de tijd voor het tweede album, hij bezocht meerdere landen en studio’s. "Op het moment dat je in de aandacht komt zijn er ook ineens veel mensen die met je willen werken. Ik wilde zoveel mogelijk mensen leren kennen. Het heeft daarbij ook wel te maken met het psychologische aspect van een tweede album. Als je helemaal op nul begint, zoals ik ben begonnen, heb je alleen maar te winnen. Je mag lekker gaan reizen, mag een plaat gaan maken en mag gaan optreden."
"Eigenlijk is alles wat je die eerste twee à drie jaar doet winst. Nu moest ik iets creëren waardoor je in de picture blijft. Dat is hard werken, maar ik geloof dat je vooral moet vasthouden aan je eigen muziek en eigen ideeën." Bij het samenstellen van de plaat heeft de zanger niet gedacht aan de commerciële potentie van nummers vertelde hij in de uitzending: "Bij ‘Wicked Ways’ hield ik toch een beetje rekening met wat mensen verwachten. Dat doe je onbewust. Dat heb ik bij dit album los proberen te laten. Er zijn bijvoorbeeld drie of vier liedjes niet op gekomen, terwijl dat naar mijn mening gegarandeerd radiohits waren geworden. Ik voelde dat de nummers niet bij het album pasten. Ik vind dat je dan jezelf tekort doet. Het is echt mijn album geworden met mijn muziek."
In Amerika, daar moet het gebeuren voor Waylon en zijn band. Daar moest zijn nieuwe plaat opgenomen worden. Na wat afspraken kwam hij daar in een studio terecht en vond hij zichzelf teveel als een nummer gebruikt. Dus hij stapte op, op zoek naar een nieuwe plaats op het album op te nemen. Dat werd Volendam. Different world, maar wel de rust om goede muziek te maken. Want goede muziek maken kan deze man zeker. Dat bewijst hij keer op keer met zijn energieke, uitstekende live-optredens. Herkenbare stem, mooie rasp, een podiumdier, alles om het klusje te klaren. Maar daarin wel meer dan 100% geven. Prima.
"After All" wordt onder het Motown-labletje uitgebracht. Elk nummer wordt volledig door zijn goede stem gedragen en hij weet goed hoe hij er gebruik van moeten maken.
We horen verschillende stijlen voorbij komen. Dat Waylon naast soul ook erg van country houdt dat wisten we al, maar dat laat hij ook nog eens zelf horen. Prima zet, want die nummers zoals “Jealousy”,  bevallen prima. Ook is er plaats voor ballads “Speed of Love” en pop “Lose It”. “Lucky Night” valt op als een nummer dat een hoog meezinggehalte heeft en perfect bij Waylon’s stem past. Of gaan we meer voor het soulvolle “Need a Little Time”. Op dit nummer horen we perfect die fijne rasp in zijn stem en is de soulgeluid goed te horen (ik zeg orgeltje!). Swingen kan ook op dit album, neem daarvoor het groovende “The Satisfier”.     http://www.bing.com/translator/

Track listing

01.  "The Escapist"   (Andreas Olsson, Andy Platts, Martin Terefe)  - 3:45
02.  "Lucky Night"   (Chris Busek, Nikolaj Juel Christiansen, Kristoffer Sonne, Waylon)  - 3:20
03.  "After All"  - 3:19
04.  "Need a Little Time"   (Monty Byrom, David Neuhauser, Waylon)  - 4:21
05.  "Jealousy"   (Nikolaj Juel Christiansen, Kristoffer Sonne, Waylon)  - 2:28
06.  "Lose It"   (Jamie Hartman, Guy Sebastian, Andy Stochansky)  - 3:25
07.  "Desperate Situation"   (Ivy Jo Hunter, Pamela Sawyer)  - 3:11
08.  "Speed of Love (Can't Sleep)"   (Sean Barry, Monty Byrom, David Neuhauser, Waylon)  - 4:01
09.  "The Satisfier"   (Monty Byrom, David Neuhauser, Waylon)  - 3:13
10.  "Time for Us"   (Monty Byrom, David Neuhauser, Waylon)  - 3:14
11.  "Unfaithful"  - 2:58

Credits
Waylon
Andy Platts 
Sean Barry 
Chris Busek 
Monty Byrom 
Nikolaj Juel Christiansen 
Jamie Hartman
Ivy Jo Hunter 
David Neuhauser 
Andreas Olsson
Pamela Sawyer 
Guy Sebastian 
Kristoffer Sonne  
Andy Stochansky  
Martin Terefe 

Notes
Genre: Funk, Soul, Pop
Lenght: 37:15

© 2011 Universal Music

No comments:

Post a Comment